2012-08-08

IT從業十大軟實力

IT業界で高く評価される10のソフトスキル
10 highly valued soft skills for IT pros

By Mary Shacklett

 現代のITプロフェッショナルには技術的な専門知識とソフトスキルの双方が要求される。このようなことはずっと昔から言われ続けている。しかし、そういったソフトなスキルに対するニーズはどんどん膨らみ続けているのである。
 IT技術のスキルとしてどういったものが必要になるのかは、企業によって異なっている。しかし、ほとんどのIT企業に共通するニーズがある。それがソフトスキルというわけだ。こういったニーズが求めらるのは今に始まった話ではない。30年ほど前にも、企業のIT部門は文系の学生を採用し、ビジネスアナリストやシステムアナリストへと育成することで、プログラマーとエンドユーザーの間に横たわる「コミュニケーションギャップ」を埋めようとしていた。また、最高情報責任者(CIO)の経歴を見てみると、ほぼ半数が文系出身となっている。
 では、現代の企業がITプロフェッショナルに求めるソフトスキルとは、どういったものなのだろうか?

Takeaway: Today's IT pro needs both technical expertise and soft skills — that's nothing new. But the scope of those in-demand soft skills just keeps growing.

Depending on which company you talk to, there are varying demands for IT technical skills. But there is one common need that most IT organizations have: soft skills. This need is nothing new. As early as three decades ago corporate IT sought out liberal arts graduates to become business and systems analysts so they could "bridge the communications gap" between programmers and end users. And if you look at the ranks of CIOs, almost half have backgrounds in liberal arts.
So what are the soft skills areas that companies want to see in IT
professionals today?

1:交渉力と会議力
 IT部門の存在意義は、企業運営の原動力となるものを生み出すために、テクノロジと人々を引き合わせるというところにある。人が集まれば必ず意見の不一致が生まれ、グループ内でコンセンサスを得る必要が出てくる。ユーザーとともに仕事を行えるIT担当者であれば、妥協点を見つけ出してプロジェクトや目標に関する合意を形成することができるうえ、必要に応じて自らのエゴを捨て去ることもできるはずだ。

1: Deal making and meeting skills
IT is a matchup of technology and people to produce products that run the company's business. When people get involved, there are bound to be disagreements and a need to arrive at group consensus. IT'ers who can work with people, find a common ground so projects and goals can
be agreed to, and swallow their own egos in the process if need be are in high demand.

2:高度なコミュニケーション力
 読解力や作文力、そして明確かつ効果的に話す力は、いつまで経っても色あせることのないスキルである。これはIT部門について特に言えることだ。ITプロジェクトの記録をひもとくと、アイデア自体は優れていたものの、コミュニケーション不足によって失敗したプロジェクトが星の数ほど出てくるはずだ。

2: Great communication skills
The ability to read, write, and speak clearly and effectively will never go out of style — especially in IT. IT project annals are filled with failed projects that were good ideas but poorly communicated.

3:プロジェクトにまつわる第六感
 プロジェクトのマネジメント方法を教育するちゃんとした講座は存在している。しかしほとんどの人々は、数年かけてプロジェクトマネジメントの経験を積むことで、プロジェクトの舵をとるための直感というものを養っている。一方、生まれながらのプロジェクトマネージャーはこういった第六感を最初から身に付けている。そしてたいていの場合、第六感は教えることのできない、天賦の才なのである。それ故に、人々やタスクからプロジェクトを「読み取る」ことのできる生まれながらのプロジェクトマネージャーをIT幹部が発掘できた場合、そのプロジェクトマネージャーは逸材として扱われることになるわけだ。

3: A sixth sense about projects
There are formal project management programs that teach people PM methodology. But for most people, it takes several years of project management experience to develop an instinct for how a project is really going. Natural project managers have this sixth sense. In many cases, it is simply a talent that can't be taught. But when an IT executive discovers a natural project manager who can "read" the project in the people and the tasks, this person is worth his/her
weight in gold.

4:人間工学に関する感性
 IT部門の専門は技術的なものごとであるため、技術に疎いユーザーの視点に立ったり、エンドユーザーが直面している現場の状況を理解することは容易ではない。このため、エンドユーザーが持つ感覚を共有でき、彼らが働いている現場の状況を理解し、学習や使用が容易なGUIを設計できるビジネスアナリストは、アプリケーション開発における資産になるわけである。

4: Ergonomic sensitivity
Because its expertise is technical, it is difficult for IT to
understand the point of view of a nontechnical user or the conditions
in the field that end users face. A business analyst who can empathize
with end users, understand the business conditions they work in, and
design graphical user interfaces that are easy to learn and use is an
asset in application development.

5:チームプレーヤーとして振る舞える協調性
 ITプロフェッショナルという人種は、自らの専門分野に閉じこもってしまいがちだ。こういった技術知識のとりでにこもることなく、チームやプロジェクトに良いものをもたらそうと働く人材は、大局を見る能力があるとして高く評価されることになる。そして彼らは、昇進の候補者と目されるようにもなる。

5: Great team player
It's easy for enclaves of IT professionals to remain isolated in their areas of expertise. Individuals who can transcend these technical silos and work for the good of the team or the project are valued for their ability to see the big picture. They are also viewed as candidates for promotions.

6:政治力
 IT部門が政治的な駆け引きに長けた集団である必然性はないものの、自社のさまざまな部門の人々と強い関係を築くことのできる人材がいれば、何かにつけて有益となるはずだ。こういった関係の構築によって他部門との連携やプロジェクトの成功が促進されるのである。

6: Political smarts
Not known as a particularly politically astute group, IT benefits when it hires individuals who can forge strong relationships with different constituencies throughout the company. This relationship building facilitates project cooperation and success.

7:教育や指導を行ったり、知識を共有する能力
 新しいアプリケーションの使い方をユーザーに教育できる人間は、IT部門にとってプロジェクトの運用展開工程において役立つ人材と言えるだろう。また彼らは、部門内部でIT技術を教育する際の貴重なリソースともなる。さらに、「真のIT教育」は日々の仕事におけるOJTによって達成されるため、他の要員と歩調を合わせて指導やサポートを行うようにできれば、その価値はより高いものとなるはずだ。こういったプロセスの中心には、知識を共有しようとする意思と、学習者の言うことに耳を傾け、その学びに辛抱強く付き合うという能力が必要になる。

7: Teaching, mentoring, and knowledge sharing
IT'ers able to teach new applications to users are invaluable in project rollouts. They are also an asset as teaching resources for internal IT. If they can work side by side with others and provide
mentoring and support, they become even more valuable — because the "real" IT learning occurs on the job and in the trenches. Central to these processes is the willingness to share and the ability to listen and be patient with others as they learn.

8:「灰色の問題」を解決する力
 IT技術者はものごとを2進数(白か黒)で考えがちである。しかし残念なことに、プロジェクト内に蔓延する人間関係のあつれきの多くは「灰色」なのだ。つまり何が正しくて、何が間違っているという絶対的な答えなどないにもかかわらず、全員が納得できる答えを見つけ出さなければならないわけである。問題を洗い出して明文化し、皆がその内容を認識できるようにしたうえで解決できる人材は、プロジェクトの遅滞を避け、期間短縮に結びつけるうえで欠かせないはずだ。

8: Resolving "gray" issues
IT likes to work in binary (black and white). Unfortunately, many of the people issues that plague projects are "gray." There is no right or wrong answer, but there is a need to find a place that everyone is comfortable with. Those who can identify and articulate the problem, bring it out in the open, and get it solved are instrumental in shortening project snags and timelines.

9:ベンダーマネジメント力
 ITやマネジメントに関する教育プログラムで、ベンダーマネジメントについて教えられることはほとんどない。また、こういったことを実行しようとしているIT技術者も非常に少ない。しかし、アウトソーシング、およびベンダーマネジメントの必要性が増加しているなか、SLA(サービス品質保証契約)やKPI(重要業績評価指標)の内容が社内のニーズに合うことを保証しながらベンダーと仕事を行えるような、管理スキルとマネジメントスキルを備えたITプロフェッショナルは、ITが関係してくる領域において大きな価値をもたらすことになる。またそういった人材は、昇進の可能性も高いのである。

9: Vendor management
Few IT or MA programs teach vendor management — and even fewer IT'ers want to do this. But with outsourcing and vendor management on the rise, IT pros with administrative and management skills who can work with vendors and ensure that SLAs (service level agreements) and KPIs (key performance indicators) are met bring value to performance areas where IT is accountable. They also have great promotion potential.

10:契約折衝力
 クラウドベースのソリューションの増加に伴い、契約折衝にまつわるスキルと法律知識の必要性が高まっている。このため、こういったスキルを有したIT技術者が評価され、優遇されるとともに、高給と幹部の地位が与えられることもしばしばある。

10: Contract negotiation
The growth of cloud-based solutions has increased the need for contract negotiation skills and legal knowledge. Individuals who bring this skills package to IT are both recognized and rewarded, often with highly paid executive positions.